Jesteś tutaj: Spółdzielnie Uczniowskie > Informacje podstawowe
Opublikowano: 2016-02-09 22:59:30
Poniżej udostępniamy do pobrania formularz Zgłoszenia Spółdzielni Uczniowkiej
Opublikowano: 2012-11-25 11:00:11
PROCEDURA POWOŁYWANIA
SPÓŁDZIELNI UCZNIOWSKICH W SZKOŁACH / PLACÓWKACH OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH
Dla powołania spółdzielni uczniowskiej (SU) należy:
- Znaleźć chętnych do założenia SU w szkole zarówno wśród uczniów jak i grona pedagogicznego.
- Ująć w Statucie Szkoły zapis o tym, że działa w szkole spółdzielnia uczniowska, zapis: "W szkole działa spółdzielnia uczniowska"
- Na Radzie Pedagogicznej należy wytypować nauczyciela do opieki nad SU.
- Zebrać grupę co najmniej 10 uczniów, którzy są zainteresowani członkostwem w SU (należy sporządzić ich listę, ustalić udział i wpisowe).
- Przygotować statut SU, który zawiera zbiór praw i obowiązków członków spółdzielni oraz zasady jej działania.
- Zwołać zebranie członków SU (Walne Zgromadzenie, które jest najwyższą władzą w spółdzielni). Porządek obrad zebrania założycielskiego powinien być następujący:
- Powołanie spółdzielni.
- Zapoznanie ze statutem SU i jego przyjęcie.
- Przyjęcie na członków SU.
- Wybory Zarządu (3 osoby).
- Wybory Rady Nadzorczej (3 osoby).
- Zatwierdzenie krótkiego planu pracy SU na bieżący rok.
O powołaniu SU w danej placówce oświatowej należy powiadomić Fundację Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej lub Powiatową, Wojewódzką Radę Spółdzielczości Uczniowskiej.
Opublikowano: 2011-08-15 15:25:22
Idee spółdzielcze były bliskie nauczycielstwu polskiemu. Na początku XX wieku o szkole ze spółdzielczością uczniowską myśleli postępowi pedagodzy. Polskie spółdzielnie uczniowskie wyrosły z ruchu spółdzielczego ludzi dorosłych i były organizowane na podobieństwo spółdzielni funkcjonujących w dorosłym społeczeństwie. Proces przeszczepiania zasad i metod spółdzielczości na grunt szkolny obserwuje się w Polsce już w 1900 roku. Jadwiga Dziubińska, późniejsza członkini Towarzystwa Kooperatystów w Warszawie, organizuje pierwszą spółdzielnię uczniowską w 1900 roku na spółdzielczych kursach ogrodniczych w Pszczlinie (woj. warszawskie). Dziubińska dostała pozwolenie od władz carskich na założenie fermy ogrodniczej i na bazie fermy zaczęła funkcjonować pierwsza spółdzielnia uczniowska. W rzeczywistości były to doskonale prowadzone kursy ogrodnicze z internatem. W tej szkole spółdzielnia nie tylko zaopatrywała uczniów w materiały piśmienne, ale miała ona sekcję oświatową i prowadziła samokształcenie. Uczniowie zorganizowali również kasę wzajemnej pomocy. Była to tajna spółdzielnia w szkole pracującej, według tajnego programu - jak stwierdza Z. Switalski.
Opublikowano: 2014-09-14 06:37:32
12 sierpnia Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej (KPRES), jest to dokument rządowy, który wyznacza najważniejsze kierunki działań służące tworzeniu jak najlepszych warunków do rozwoju ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych w Polsce. Adresowany jest on przede wszystkim do instytucji publicznych tworzących i realizujących konkretne polityki publiczne, jak również do podmiotów ekonomii społecznej. Godnym zauważenia jest fakt, że obok spółdzielni dorosłych i innych podmiotów ekonomii społecznej swoje miejsce z KPRES znalazły również spółdzielnie uczniowskie. W/w dokumencie podkreśla się, że spółdzielnie uczniowskie są praktyczną formą kształtowania postaw przedsiębiorczych wśród uczniów, i to postaw społecznie odpowiedzialnych.