Od ponad 20 lat Fundacja Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej w Krakowie realizując swoje zadania statutowe przy wsparciu sponsorów i wolontariuszy organizuje szkolenia dla instruktorów i opiekunów.
W tym roku FRSU zorganizowała dwa szkolenia wakacyjne. W każdym z nich uczestniczyło ponad 20 opiekunów i instruktorów z całej Polski. Pierwsze szkolenie odbyło się w dniach 22- 24.07.2024 r. dla opiekunów i instruktorów legitymujących się, co najmniej 3 letnim stażem pracy w spółdzielni uczniowskiej. Drugie w okresie 1-3.08.2024 r., w którym udział wzięli nauczyciele chcący zdobyć wiadomości i praktyczne umiejętności na temat zasad organizacji pracy oraz powoływania spółdzielni uczniowskich.
Szkolenia rozpoczynały się powitaniem uczestników przez Panią Prezes Fundacji Annę Bulkę oraz Przewodniczącego Rady Pana Zdzisława Zatorskiego. Pani Prezes szczegółowo omawiała programy szkolenia oraz przedstawiła obecnych członków Rady i Zarządu Fundacji. Wykładowcami kursów byli: Pani Anna Mironiuk, Pani Joanna Brzozowska Wabik, Pani Małgorzata Wysoczyńska - członkinie Rady Nadzorczej oraz Prezes Fundacji Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej Pani Anna Bulka i członkowie Zarządu Fundacji Pani Anita Strzebońska, Pani Zofia Węgrzyniak, Pan Bronisław Bieś.
Wiceprzewodniczący Rady Fundacji Pan Redaktor Tadeusz Krasuski był obecny na lipcowym szkoleniu, podczas, którego podzielił się swymi doświadczeniami współpracy Fundacji z bankami spółdzielczymi w zakresie organizacji konkursu TalentowiSKO.
Prelekcje z tematów przydatnych dla prowadzenia spółdzielni uczniowskich zaprezentowali:
- Pan Krzysztof Ostafiński z Warszawskiego Instytutu Bankowości, który mówił m.in. o Roku Edukacji Ekonomicznej, projektów prowadzonych przez WIB i zarządzaniem finansami,
- Pani Elżbieta Podolecka przedstawicielka krakowskiego SNEPIDU, która przypomniała o zasadach sanitarno-epidemiologicznych obowiązujących przy prowadzeniu sklepików w szkole ,
- Pani Ilona Bojarska, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, która przedstawiła wyniki badań prowadzonych podczas praktyki w Fundacji Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej w zakresie wpływu spółdzielni uczniowskich na kształtowanie się zachowań oraz rozwój umiejętności dzieci i młodzieży.
Honorowymi gośćmi na lipcowym szkoleniu byli: Pan Janusz Paszkowski - Prezes Zarządu Związku Lustracyjnego Spółdzielni oraz Pan Waldemar Witkowski – Senator RP i Zastępca Przewodniczącego Zgromadzenia Ogólnego Krajowej Rady Spółdzielczej. Przybliżyli oni uczestnikom szkolenie tematy dotyczące ruchu spółdzielczego w świecie i Polsce. Pan Senator RP Waldemar Witkowski, jako członek senackiej Komisji Edukacji ze zrozumieniem i uwagą wysłuchał, z jakimi problemami muszą się obecnie borykać opiekunowie spóldzielni uczniowskich. Odniósł się również do przygotowanego przez Krajową Radę Spółdzielczą projektu ustawy o spółdzielniach uczniowskich. Bezpośrednio zwrócił się do opiekunów z pytaniem, co należałoby zrobić, aby spółdzielnie uczniowskie znalazły odpowiednie umocowanie do działalności w szkole.
Rok 2024 jest rokiem edukacji ekonomicznej, stad też opiekunowie spółdzielni uczniowskich mieli okazję poznawania tematów z tym związanych. Miłą niespodzianką dla uczestników szkolenia w lipcu była wizyta w Muzeum Narodowego Banku Polskiego w Krakowie przy ulicy Basztowej gdzie uczestnicy zapoznali się z historią pieniądza i bankowości na ziemiach polskich. Uczestnicy sierpniowego kursu zostali zaproszeni do Krakowskiego Banku Spółdzielczego przez Pana Wiceprezesa Zarządu Mariusza Kumorka. Podczas spotkania z przedstawicielami Zarządu KBS opiekunowie mieli okazję zapoznania się ze specyfiką działania banków spółdzielczych.
Każdy z uczestników szkoleń otrzymał komplet materiałów edukacyjnych (książka, komiks, malowanka) „Przygody przedsiębiorczego Dżeka” od Warszawskiego Instytutu Bankowości.
Uczestnicy szkolenia podkreślali w dyskusjach, że są coraz częściej zauważani zarówno w środowisku szkolnym jak i lokalnym. To oni, bez żadnych korzyści materialnych poświęcają się wychowaniu młodzieży poprzez praktyczne działania w spółdzielniach uczniowskich uczą odpowiedzialności, samorządności oraz demokracji w codziennej pracy wśród społeczności szkolnej.